Ormekur til hund – hvornår og hvorfor?

Ormemidler er receptpligtige, så dyrlægen skal have stillet en diagnose, før en behandling kan begyndes.

Spoleorm i opkast

De almindeligste symptomer på at hunden har orm
- Dårlig trivsel – taber sig, kedelig pels, vokser ikke optimalt og lignende.
- Opkastninger, diarré eller forstoppelse
- Udspilet bug – især hos hvalpe og killinger
- Hoste.

Disse symptomer kan dog også være symptomer på mange andre lidelser end orm. Normalt vil man se orm i afføring eller opkast eller i pelsen omkring endetarmsåbningen. Er det ikke tilfældet, men har man alligevel mistanke om at hunden har orm, kan man aflevere en afføringsprøve hos dyrlægen, hvorved det kan afgøres, hvorvidt det er tilfældet, og i givet tilfælde hvilken type ormekur der vil være passende.

Kan jeg selv eller min familie blive smittet med orm?
Menneskets indvoldsorm er ikke de samme som hundens og kattens. Det kan dog alligevel ske, at du eller en i din familie bliver smittet, men smitten giver normalt ikke anledning til sygdom. Larverne, som vi mennesker kan smittes med, vil nemlig aldrig udvikle sig til orm i menneskekroppen. Smitte sker ved kontakt med dyrets efterladenskaber. Sandkasser bør derfor tildækkes, når de ikke bliver brugt, da små børn er særligt udsatte, bl.a. fordi de putter fingrene i munden.

Hvalpe
Hvalpe smittes næsten altid med spolorm under drægtigheden og via modermælken. Vi anbefaler derfor i de fleste tilfælde, at hvalpe behandles mindst 2 gange med 2-3 ugers mellemrum indenfor de første 3 måneder – for eksempel når de er 6 og 9 uger gamle. Det vil dog altid komme an på en individuel vurdering af den aktuelle hvalp, moderens ormestatus og de forhold, hvalpen vokser op i.

Voksne hunde
Voksne hunde med et normalt immunforsvar har normalt ikke problemer med indvoldsorm, da de udvikler immunitet mod ormene. Men har du set orm fra din hund, skal den selvfølgelig behandles. Tag gerne ormen med i en plasticpose eller lignende, så kan vi hjælpe dig med at se, hvad det er for en orm. Er du i tvivl, om din hund har orm – kom med en frisk afføringsprøve, så tjekker vi den gerne for dig. Drægtige og diegivende tæver bør også ofte behandles – spørg dyrlægen til råds.

Sådan kan bændelorm se ud – det er ofte kun et enkelt led, man ser sidde ved endetarmsåbningen eller i pelsen.

Se også ”gødningsprøver” under ”laboratorieundersøgelser”.