Vaccination kat

Hvorfor vaccinerer man katte?
En kat kan leve et langt og lykkeligt katteliv uden nogensinde at blive syg – også selv om den aldrig er blevet vaccineret. Der er bare ikke nogen garanti for, at den gør det.

Der er en reel risiko for, at katten får en infektion, som er vanskelig eller umulig at behandle. Katten kan blive alvorligt syg eller måske dø – med mindre den er vaccineret.

Ved at sørge for, at kattens vaccinationer altid er opdateret, beskytter du din kat og giver den de bedste forudsætninger for et sundt og godt liv.

Hvilke katte er særligt udsatte?
Alle katte bør vaccineres, men nogle katte er mere udsatte for smitte end andre. Risikoen er størst for katte, som også er udendørs, for her møder de ikke-vaccinerede katte, som kan smitte dem.

Kattepensioner, dyreinternater og katteudstillinger er også steder, hvor smitterisikoen er høj.

Indekatte kan også få alvorlige infektioner, selv om de ikke er i direkte kontakt med andre katte. F.eks. kan katteinfluenza smitte gennem luften og vi kan som mennesker bære smitte hjem på vores hænder, hvis vi har været i kontakt med en anden inficeret kat (behøver ikke at være syg men kan blot være smittebærer).

Killinger
Killinger er i starten beskyttet med antistoffer, de har fået via modermælken (forudsat, at hunkatten er regelmæssigt vaccineret). Efter et par måneder ophører beskyttelsen. Herefter har killingerne brug for selv at blive vaccineret, så de kan danne deres egne beskyttende antistoffer mod sygdommene.

Hvilke sygdomme kan man vaccinere imod?

Kattesyge – felin panlenkopeni
Kattesyge – felin panlenkopeni, er en alvorlig virussygdom, der kan ramme katte i alle aldre, men især er alvorlig for killinger. Virus udskilles i afføringen og smitter direkte fra kat til kat eller ved kontakt med afføring, der ligger i miljøet (her kan virus leve i lang tid). Sygdommen udvikler sig som en voldsom maveinfektion med høj feber, appetitløshed, opkastninger og diarré, og den ender ofte dødeligt.

Katteinfluenza – felin viral rhinotracheitis
Katteinfluenza er en hyppigt forekommende virusinfektion i de øvre luftveje, forårsaget af enten herpesvirus eller calicivirus. Den kan smitte direkte fra kat til kat via sekret fra næse og øjne samt fra spyt. Smitte kan også forekomme indirekte via genstande, mennesker og via luften. Alle katte kan rammes af sygdom, men især yngre og ældre katte kan få mere alvorlige symptomer. Symptomer på katteinfluenza er feber, nysen og hosten, flåd fra øjne og næse og evt. sår i mundslimhinden. Tit støder der andre infektioner til, der forværrer sygdommen. Katte, der har haft katteinfluenza, kan efterfølgende blive mere eller mindre kronisk syge (permanent syge eller de får gentagne ”anfald” som ved herpes hos mennesker).

Leukæmi – felin leukæmi
Katteleukæmi er ligeledes en alvorlig virussygdom, der i visse områder af landet er et problem. Virus udskilles i bl.a. spyt, urin og afføring. Smitte sker især med spyttet f.eks. når katte slikker eller bider hinanden og via kattebure og foder- og vandskåle. Virus kan angribe og ødelægge knoglemarven, hvor røde og hvide blodlegemer samt blodplader normalt dannes.

Leukæmi ses jævnligt hos bornholmske katte. Diagnosen stilles ved at tage en blodprøve, og vi anbefaler altid at få katte med leukæmi aflivet, da sygdommen er uhelbredelig og meget smitsom.

Chlamydophila felis (tidligere navn Chlamydia) – Clamydiose
Chlamydophila felis er en mikroorganisme, der kan give øjenbetændelse og forkølelse hos katte. Sygdommen er ret smitsom og sker ved direkte kontakt. Det er især katterier og husstande med mange katte, der kan have problemer med sygdommen. Sygdomsforløbet er normalt kortvarigt og ikke særligt alvorligt, og de fleste katte kommer sig uden nogen former for handling.

Rabies
I Danmark er det ikke nødvendigt at vaccinere mod rabies. Skal katten til udlandet, er vaccination mod rabies påkrævet tillige med et dyrepas, hvori dokumentation for vaccination er indført. Specifikke regler for rejse med kat kan ses på www.foedevarestyrelsen.dk.
Se også ”Rejse med kat”.

Fordele ved vaccination
Regelmæssig vaccination beskytter effektivt mod en række alvorlige sygdomme. En vaccineret kat har et højt indhold af antistoffer i blodet mod den pågældende sygdom, så den ikke bliver alvorligt eller kronisk syg eller dør, hvis den udsættes for smitte. Svage symptomer kan i sjældne tilfælde forekomme på trods af vaccination.

Risici og bivirkninger
Forekommer yderst sjældent. Der kan opstå lidt hævelse på injektionsstedet, og enkelte katte kan blive lidt trætte umiddelbart efter vaccinationen, men det fortager sig i løbet af en dags tid.

Vaccinationsanbefalinger på Aakirkeby Dyreklinik
Killinger vaccineres første gang når de er 8 – 12 uger gamle, og igen ca. 4 uger senere. Herefter anbefaler vi, at katten vaccineres årligt.
Din dyrlæge kan svare på dine spørgsmål og fortælle dig, hvilke vaccinationer din kat bør have og hvornår.
Den årlige vaccine vi anvender på Aakirkeby Dyreklinik beskytter mod; katteinfluenza, kattesyge, calicivirus og leukæmi.