”Katteaids” og leukæmi

På Bornholm florerer der desværre både en del katteaids og –leukæmi. Katte med aids og leukæmi kan være raske smittebærere i en lang periode, før de bliver syge, hvilket gør det meget svært at komme sygdommene til livs. Diagnosen stilles ved at tage en blodprøve, og vi anbefaler altid at få katte med leukæmi og/eller aids aflivet, da sygdommene er uhelbredelige og smitsomme.

Katteleukæmi kan man vaccinere imod. Alle katte, der vaccineres her på Aakirkeby Dyreklinik, vaccineres derfor også mod leukæmi. Katteaids kan man desværre ikke forebygge på nuværende tidspunkt. Men da den primært smitter via bid og parringer, kan man reducere risikoen for smitte ved at neutralisere sin kat tidligt. Vi anbefaler normalt at neutralisere omkring 6 måneders alderen, hvor katten typisk bliver kønsmoden og dermed får mere tendens til at opsøge den slags aktiviteter.

Felin immundefekt virus – FIV
FIV – også kaldet ”katteaids”, er en meget alvorlig virussygdom, som primært overføres i forbindelse med bid og parringer. Der er også risiko for, at en hunkat med aids kan smitte sine killinger under drægtigheden eller i forbindelse med fødslen. Sygdommen nedbryder kattens immunforsvar, den bliver tiltagende utrivelig og får mere eller mindre kroniske infektioner i blandt andet mundhule og mavetarmsystem med diarré og afmagring til følge

Tandkødsbetændelse hos kat

Felin leukæmi virus - FeLV
Katteleukæmi er ligeledes en alvorlig virussygdom, der i visse områder af landet er et problem. Virus udskilles i bl.a. spyt, urin og afføring. Smitte sker især med spyttet f.eks. når katte slikker eller bider hinanden og via kattebure og foder- og vandskåle. Virus kan angribe og ødelægge knoglemarven, hvilket kan give forskellige former for leukæmi og blodmangel.