Er din hunds pels blevet for filtret og usamarbejdsvillig?

Alle hunde har behov for en vis grad af pelspleje - nogle mere end andre. Den afgørende faktor er typisk pelsens længde, men også pelsens struktur har stor betydning for, hvor let den filtrer.

Det har stor betydning for hundens livskvalitet og velvære, at dets pels er velplejet og uden filter, og at der kan komme luft ned til huden, så dens modstandsdygtighed overfor bakterier og svampe opretholdes.

Hvis man af forskellige årsager ikke får passet sin hunds pels i en periode, kan det vokse sig til et uoverskueligt problem, fordi det bliver mere og mere ubehageligt og smertefuldt for hunden at blive redt, hvorfor man til sidst slet ikke kan få lov.

I sådanne situationer, anbefaler vi at man kontakter en hertil uddannet "hundefrisør” eller hundetrimmer alt efter race og pelstype. ". I nogle tilfælde må hundefrisøren imidlertid også opgive, hvis hunden er agressiv eller ekstremt bange for at blive klippet og/eller friseret.

Endelig er der også den mulighed, at kan vi tilbyde at afhjælpe problemet under fuld narcose her på Aakirkeby Dyreklinik. Vi er ikke uddannet "hundefrisører", men hvis du beskriver dine ønsker og forventninger, vil vi efter bedste evne og så vidt det er praktisk muligt efterlevere dem (i nogle tilfælde er pelsen så håbløst filtret sammen, at den eneste udvej er at klippe pelsen helt ned med en klippemaskine).

Når dyret alligevel er bedøvet, kan vi tilbyde samtidigt at:

- Klippe negle
- Klippe hår mellem trædepuderne
- Rense ører
- Plukke hår ud af ørerne
- Rense tænder
- Tømme analkirtler mm.

Vi har ikke kapacitet til at klippe og/eller frisere hunde der ikke har behov for at blive bedøvet, og vi kan heller ikke tilbyde at trimme hunde.

Det foregår typisk på den måde, at man afleverer sit kæledyr fastende på klinikken om morgenen, og henter det igen om eftermiddagen, når det er vågnet op oven på bedøvelsen - Husk at ringe og bestille tid!