Vaccinationer, kat

png
Vaccination

af kat

På Bornholm er det relevant at udekatte vaccineres mod kattesyge, katteinfluenza, og katteleukæmi. Der kan være faktorer der gør det relevant at netop din kat vaccineres på anden vis, og vi anbefaler derfor at du taler med din dyrlæge, som kan lægge en relevant vaccinationsplan for din kat.

Kattesyge

Kattesyge er en udbredt sygdom, der rammer katte i alle aldre. Sygdommen skyldes et parvovirus, og dødeligheden ved smitte er høj. Kattesyge spredes ved kontakt med smittede katte, og via deres urin og afføring. Parvovirus kan overleve i miljøer længe, og tåler de fleste desinfektionsmidler og høje temperaturer.
Sygdomstegn
4-6 dage efter smitte, udvises tegn på sygdom. Symptomerne er ofte pludseligt høj feber, nedsat appetit, sløvhed, opkast og diarré.

Katteinfluenza

Katteinfluenza skyldes et calicivirus eller herpes, der overvejende rammer unge katte. Dødeligheden for sygdommen er høj, men overlevende kan blive bærere af sygdommen. Disse vil kun udvise få, eller ingen symptomer, selvom de udskiller virus der kan smitte andre katte.
Sygdomstegn
Sygdommen starter ved nysen, nedsat appetit og feber. Herefter tiltager luftvejssymptomer som rindende øjne, forkølelse, sår i munden og lungebetændelse.
drægtige katte, der smittes med herpesvirus vil abortere eller få misdannede killinger.

Katteleukæmi

Forekomsten af katteleukæmi generelt i Europa er lav, men høj på Bornholm. Sygdommen smitter gennem spyt, næsesekret, afføring og mælk, og rammer ofte unge katte.
Sygdomstegn
Katteleukæmi nedsætter immunforsvaret, giver lymfekræft og blodmangel. Symptomerne vil ofte være uspecifikke. Drægtige katte vil ofte abortere eller føde svage eller døde killinger.

DanishEnglish